Ce trebuie să știi în cazul unui control al autorităților

Ai în vedere că acest articol poate să nu îți ofere informații 100% corecte, nu constituie un sfat juridic și nu îți oferă vreo garanție.

Acest ghid va include cele mai importante reguli de care trebuie să ții cont în florărie. Ai în vedere că legislația este stufoasă, este în continuă schimbare și include contravenții pentru orice deficiență întâlnită.

Ce scop are un control al autorităților?

Un control al autorităților române are ca scop combatarea evaziunii fiscale, respectarea regulilor autorităților locale și nu în ultimul rând protejarea drepturilor consumatorului.

Aceste controale educă și responsabilizează florarul în privința legilor ce trebuiesc respectate.

Chiar dacă primul gând al florarului este acela de teamă, îți recomandăm să fii calm și să respecți, în primul rând, câteva reguli fundamentale.

Care sunt cele mai importante aspecte de care trebuie să ții cont în gestionarea unei florării?

Angajări florărie

1.Emiterea bonului fiscal și gestionarea numerarului în mod corespunzător.

Un aspect crucial este să te asiguri că florăria este echipată cu o casă de marcat, fiecare vânzare este înregistrată fiscal, iar numerarul este gestionat în mod corespunzător. La finalul zilei, numerarul este extras din casa cu bani în momentul în care este emis raportul zilnic.

Atunci când un reprezentant al ANAF sau al poliției economice vine în control, primul lucru pe care îl vor verifica este concordanța numerarului din raportul X al casei de marcat cu suma efectivă regăsită în numerar în casă.

Dacă există diferențe între aceste două sume, fie din greșeală, fie intenționat pentru a evita plata taxelor, contravenția este considerabilă și se aplică în funcție de valoarea și procentul diferenței și poate duce chiar la închiderea temporară a florăriei.

Numerarul poate fi păstrat într-un sertar sub casa de marcat, însă este important să nu păstrezi sumele de la zilele precedente în același loc. De asemenea, trebuie să ții cont că soldul în numerar din registrul de casă trebuie să fie la punctul de lucru și trebuie să fie păstrată în alt loc decât casa în care se înregistrează vânzările zilnice ale florăriei.

2.Respectarea regulilor în utilizarea casei de marcat.

  • Trebuie să emiți bon fiscal ce conține denumirea exactă a produsului. Nu include pe bon denumiri generice precum buchet mixt. Ideal este ca pe bon să fie menționat numele și cantitatea exactă a florilor sau să ai rețetă pentru fiecare buchet sau aranjament pe care îl vinzi.
  • Ai în vedere să duci casa de marcat în service atât pentru revizia anuală cât și imediat ce observi o defecțiune. Utilizează role conforme și corectează ora atunci când este necesar.
  • Emite bon fiscal cu metoda de plată corectă folosită de cumpărător. Cumpărătorul poate achita în numerar, cu cardul în florărie sau folosind o plată modernă precum transferul bancar sau plata online cu cardul. Astfel vei putea emite bon fiscal cu plată în numerar, cu plată card sau cu plată modernă.
  • Casa de marcat trebuie să fie conectată prin internet la serverul Anaf.

3.Punerea la vânzare a florilor, plantelor și accesoriilor doar după completarea nir-ului.

Este foarte important să oferi la vânzare florile, plantele și accesoriile doar după completarea nir-ului.

Valoarea contravenției în cazul în care nu ai completat nir-ul este semnificativă.

Este de la sine înțeles că orice floare, plantă sau accesoriu care intră la vânzare în florărie trebuie să fie însoțită de o factură fiscală ce are ca cumpărător societatea sub care funcționează florăria ta.

4.Afișarea la loc vizibil a datelor de identificare ale firmei, a autorizației de funcționare împreună cu celălalte documente legale.

Afișează la loc vizibil toate documentele cerute de lege. Aceste documente includ printre altele certificatul firmei, autorizația de funcționare, mesaje de atenționare casă de marcat, valorile procentuale pentru adaosul comercial practicat precum și schița de evacuare în caz de incendiu.

5.Echiparea spațiului florăriei cu un extinctor.

O vizită de la ISU nu iartă. Florăria trebuie echipată cu un extinctor pentru stingerea incendiilor.

Ai în vedere că acesta trebuie dus în service pentru înlocuirea pulberii o dată pe an.

6.Afișarea vizibilă a prețurilor și denumirilor pentru flori, plante și accesorii.

Fiecare vază cu flori va trebui să conțină o etichetă cu numele și prețul de vânzare al florii.

Fiecare plantă, coș sau orice alt accesoriu oferit la vânzare trebuie să conțină eticheta cu prețul de vânzare.

7.Afișarea la loc vizibil a țării de proveniență a florilor și plantelor.

Trebuie să afișezi la loc vizibil în florărie țara de proveniență a florilor și plantelor.

8.Includerea rețetelor florilor pentru fiecare buchet sau aranjament gata făcut din florărie.

Fiecare buchet sau aranjament va conține în scris rețeta florilor și accesoriilor incluse. Această rețetă va fi inclusă și pentru eventualele aranjamente din plante sau din flori conservate.

9.Includerea mesajelor de atenționare specifice.

Florile și plantele din florărie nu sunt destinate consumului uman sau animal. Include aceste mesaje atât în florărie cât și pentru fiecare buchet sau aranjament.

10.Includerea instrucțiunile de îngrijire pentru buchete, aranjamente și plante.

Fiecare aranjament, buchet sau plantă din florărie va include instrucțiuni de îngrijire scrise.

11.Afișarea la loc vizibil a programului de funcționare.

Afișează la loc vizibil programul de funcționare al florăriei.

12.Completarea procesul verbal de deteriorare al florilor.

Completează un proces verbal de deteriorare pentru a elimina din raportul de gestiune florile deteriorate.

Soldul scriptic al raportului de gestiune trebuie corespundă cu soldul florilor, plantelor și accesoriilor aflate faptic la vânzare în florărie.

13.Achitarea taxei pentru muzică ambientală (dacă este cazul).

Nu ai dreptul să folosești muzica ambientală fără să deții un contract și să achiți taxa lunară către UPFR.

14. Completarea zilnică a actelor contabile și achitarea taxelor la timp.

Este necesar să completezi zilnic registrul de casă, raportul de gestiune și dacă este cazul, nota de intrare și constatare de diferențe (NIR). Nu în ultimul rând achită taxele și impozitele la timp, neachitarea acestora pot duce la penalizări sau chiar la poprirea contului bancar al firmei.

15.Deținerea unui contract de muncă pentru fiecare persoană care muncește în florărie.

Dacă ești administrator sau asociat al firmei nu ai nevoie neapărat să fii și angajat cu contract de muncă. În schimb orice altă persoană care te ajută în florărie trebuie să fie angajată cu acte în regulă.

16.Documentele cerute.

Va trebui să prezinți autorităților următoarele documente:

  • Actele de identitate.
  • Documentele societății.
  • Actele contabile zilnice.
  • Registrul unic de control.
  • Actele casei de marcat împreună cu cartea de intervenții.
  • Contract service casă de marcat și contract de furnizare a rolelor pentru casa de marcat.

Gradul de risc al florăriei tale.

În funcție de situația fiscală a florăriei tale, autoritățile pot fi mai mult sau mai puțin exigente.

În cazul în care florăria ta a fost mai mulți ani pe pierdere, are o cifră de afaceri suspect de mică sau are un profit extrem de mic, inspectorii Anaf pot lua în considerare un factor de risc suplimentar. Aceștia pot să-ți verifice istoricul florăriei și să întreprindă acțiuni suplimentare dacă consideră necesar.